Q: Kan ik zien hoe een Escape the Classroom er in een klaslokaal uit ziet?

A: Ja zeker. Bekijk dit filmpje van onze examentraining havo/vwo.

Of deze impressie van Leraar 24: https://www.leraar24.nl/gamification-escape-classroom/

Q: Hoe bedenken jullie puzzels?

A: Bekijk een video van hoe wij werken: ‘Hoe maken wij een puzzel’ .
We bepalen eerst voor welk thema we puzzels willen maken. We verzamelen wat boeken en examenbundels en we bepalen welke vragen zo belangrijk zijn dat ze in ieder geval in de kamer moeten terugkomen. Vervolgens is het een kwestie van een beetje brainstormen en creatief denken. We proberen zo min mogelijk te werken met teksten. Zie puzzelconcepten voor voorbeelden.

Q: Hoe ziet de puzzelstructuur van een kamer eruit?

A: Als je even snel wilt spelen in de klas zijn drie opeenvolgende puzzels prima. Als je echt een kamer wilt bouwen is het goed om met drie ‘lijnen’ te werken. Alle leerlingen hebben bij de start dan iets te doen omdat drie puzzels aan de start al op te lossen zijn. Deze opdrachten komen langzaam samen tot een uiteindelijke eindopdracht.

Q: Wat zijn de ervaringen van leraren en leerlingen?

A: Leerlingen even aan dat ze ‘vergeten dat ze aan het leren zijn’. Leerlingen vinden het vooral ontzettend leuk om te spelen en hebben niet het idee dat ze bijvoorbeeld 8 examenopgaven aan het maken zijn. Daarnaast geven leerlingen aan echt geconfronteerd te worden met wat ze wel en niet weten, na een examenkamer weten ze goed aan welke onderwerpen ze nog moeten werken. Leraren worden heel enthousiast van het effect dat de escape room heeft op hun leerlingen. Ze geven aan dat het grote effect van een kistje waar alle telefoons in moeten ze verbaasd. Wel geven ze aan dat het maken van een hele kamer veel werk is, gelukkig kan je deze ieder jaar opnieuw gebruiken.

Q: Wat is de team grootte?

A: We werken meestal met teams van 4 of 5 leerlingen. Groter is niet leuk omdat leerlingen dan soms niets te doen hebben en ook niet de inhoud van alle opdrachten mee zullen krijgen.

Q: Is er een tijdslimiet?

A: We stellen de tijdslimiet van onze examenkamers op 50 minuten. Leerlingen krijgen een hele korte introductie en leveren hun spullen in, spelen dan 50 minuten en bespreken daarna de kamers en opdrachten na.

Q: Speelt elk team dezelfde kamer?

A: Ja, we zetten meestal 5 dezelfde kamers op in 1 lokaal. Door te variëren met de aankleding hebben leerlingen in eerste instantie niet door dat ze dezelfde kamer spelen. Onze ervaring is dat ze elkaar niets voorzeggen en dit vaak ook niet willen omdat het ten koste van de speel ervaring gaat.

Q: Bouw je een Escape the Classroom op basis van een hoofdstuk?

A: Wij bouwen vaak op basis van een hoofdstuk (bijvoorbeeld de D-toets vragen) of een aantal hoofdstukken. Zo werken we met examenvragen voor een 5V kamer als oefening voor het SE of de echte eindexamenkamers.